Meny
 
Ekspertens tips til et sukkerfritt kosthold

Brit Evensen anbefaler et kosthold dominert av grønnsaker og andre produkter uten skjult sukker og "innholdsfortegnelse".

Ekspertens tips til et sukkerfritt kosthold

Ifølge kostholdsveileder Brit Evensen får mange nordmenn i seg alt for mye sukker. Her får du tipsene til hvordan du bytter ut de hvite karbohydratene med sunnere kilder som gir mer energi. 

Fysioterapeut og kostholdsveileder Brit Evensen ved Storo kiropraktorklinikk har holdt en rekke kurs for folk som ønsker et sunt kosthold. Hun mener nordmenns sukkerinntak har gått for langt og at det er en utfordring både for helse og velvære.

 

- Mange er ikke klar over hvor mye mat som er “skjulte sukkerkilder”, og veldig mange er i større eller mindre grad avhengige av disse, sier Brit.

 

KOSTHOLDSEKSPERT: Brit Evensen er fysioterapeut og kostholdsveileder ved Storo kiropraktorklinikk

SUNN START: Hva med glutenfri havregryn fra Den sorte havre, bær og kokosmelk til frokost i morgen?

 

Er du blant dem som får i deg mye sukker?

Her er 7 tips til et sunnere kosthold:

1. Kjøp ”levende” mat uten ”innholdsfortegnelse”, som grønnsaker, bær, frukt, kjøtt, fisk, nøtter og frø.

2. Øk grønnsaksnivået. Grønnsaker bør være minst en tredjedel av måltidet.

3. Ha minimum tre ulike og sterke farger på tallerkenen, for eksempel grønnkål, rødbeter og paprika.

4.  Spis bær og frukt når du får lyst på noe søtt. OBS: Vil du ned i vekt, bør du ikke få i deg store mengder med fruktsukker og frukten bør helst komme i slutten av et måltid

5. Planlegg og forbered morgendagen, slik at du har med deg sunn og god mat og ikke blir fristet til å kjøpe boller og andre ”raske måltider” når du er på jobb/skole.

6. Få i deg nok fiber, men ikke for mye hvete, bygg og rug. Korn er ikke nødvendigvis en god kilde for alle. Bruk sunne fiberkilder som asparges, blomkål og brokkoli.

7. Få nok søvn og aktivitet. Sammen med riktig mat vil dette gjøre deg bedre rustet til å takle stress og krav i hverdagen. Dette vil også bidra til å holde hodet klart og ikke falle for usunne fristelser.

FARGERIKT: En riktig sammensatt lunsj er en fryd for både øyet og magen.

SUNN MIDDAG: Fisk med grønnsaker er et supert alternativ. Aller helst bør det ifølge Evensen være tre grønnsaker med hver sin sterke farge.

 Trenger du litt treningsmotivasjon? Klikk her for SATS-Eriks beste tips

Skummel vane

- Sukkeravhengighet og utfordringer for helsen er årsaken til at kurset hennes “Slank kropp krever bevisste tanker” er blitt til. 

 

- Vi ser ikke på mat og sukker som rus, men for noen kan dette være virkeligheten, bevisst eller ubevisst. Forskning viser at sukker er åtte ganger mer vanedannende enn kokain, sier Brit og fortsetter.

 

- Sukker og assosierte matvarer blir et nødvendig middel til å “holde koken” eller å få en lett tilgjengelig oppmuntring i en ellers stresset tilværelse og hverdag. Man får raskt en følelse av å være mindre stresset og mer tilfreds.

 

Hun sier videre at for noen blir sukkeret en “time out” de tyr til i stressende situasjoner.

 

- Dette kan ramme alle, også mennesker som er høyt kompetente på alle andre områder i sine liv, legger hun til.

 

 

Produkter fra Coop Mega 

 

Du må ta grep

Oppfordringen fra Brit er altså at Ola og Kari Nordmann nå en gang for alle må prøve å redusere sukkerinntaket betraktelig. 

 

- Sukker fører til både overvekt og mange ulike sykdommer, derfor er det viktig at folk rydder opp i eget maskineri. For de fleste er nok dette den ene tingen som gir flest positive konsekvenser både fysisk, psykisk og hormonelt avslutter hun.

 

Lyst på en vitaminboost? Her får du oppskrift på sunn smoothie bowl

 

 

 

Produkter fra Coop Mega. Møllers Tran fra Vitus Apotek, økologiske chiafrø fra Sunkost.

 

 

Storo kiropraktorklinikk finner du i 4. etasje, Coop Mega, Sunkost og Vitus Apotek finner du i 1. etasje. Velkommen! 

Sist endret - 30 januar 2018