Få en sunn hverdag

kollasj av flere av bildene fra artikkelen - rundstykker og produktbilder
2 stk produktbilder på hvit bakgrunn, cocosa og kokossukker
Naturlig søtning er en fin måte å redusere sukkerinntaket i kostholdet. Foto: Sunkost.

Ønsker du å få i deg mer sunn mat i året vi er inne i? Her får du noen gode tips om hvordan du kan spise sunnere.

- Du kan gjøre ganske enkle grep for å få en sunnere hverdag. Ikke kompliser for mye, men gjør enkle ting som du vet du kan klare å følge, sier Hege hos Sunkost.

Nøkkelen til å få en sunnere hverdag er å lage gode vaner. Lag en plan, ta små steg av gangen og spis mat du synes virker både spennende og godt.

– Husk at endring av vaner tar tid. Du må derfor være tålmodig og god mot deg selv underveis. Det aller beste er at med gode vaner kan du godt tillate deg å skeie ut innimellom, sier Viviann hos Jordbærpikene.

Spis mindre sukker

Etter en adventstid og juleferie med mye kos er det mange som ønsker en sunnere livsstil. Et naturlig sted å starte er å spise mindre søtsaker.

– Vi bør fokusere på å redusere sukkerinntaket, spesielt raffinert sukker. Erstatt dette med mer naturlig søtning som honning eller kokosblomstsukker. De inneholder mer fiber, gode næringsstoffer og fungerer som byggeklosser for kroppen vår, forteller Hege.

Hun har også gode råd å komme med hvis du spiser mye hvetemel.

– Bytt ut det fine hvetemelet med grovere mel, med urkorn som inneholder mer næringsstoffer enn vanlig mel, og meltyper med mindre gluten. Bruk økologiske råvarer når du har mulighet.

Sunkost har mange produkter som kan hjelpe deg på veien hvis du ønsker å få et sunnere kosthold. Både når det gjelder søtning, meltyper, vegetarmat og rene økologiske råvarer.

quinoa og cæsarsalat fra jordbærpikene
En god salat er en fin måte å få i seg 5 om dagen på. Her er quinoa og cæsarsalat til inspirasjon fra Jordbærpikene. Foto: Jordbærpikene.