Få maks utbytte av utendørstreningen

1. Minibands medium styrke 2 stk, 179,- // 2. Yogamatte, 499,- // 3. Hoppetau, 199,- Alt fra SATS
1. Nike Speed 7/8 Print Tight, treningstights dame, svart, 399,- XXL // 2.New Balance870v5, løpesko dame, Rosa, 1 199,- XXL // 3. Kari Traa Mari Jacket, løpejakke dame, Rosa, 799,- XXL // 4. Fitbit Charge 3 aktivitetsarmbånd, 1 299,- Elkjøp // 5. Jaybird Vista helt trådløse in-ear hodetelefoner, 1 890,- Elkjøp // 6. 2XU Core Compression Tights, kompresjonstights herre, svart, 979,- XXL // 7. Nike Essential Hooded Running Jacket, løpejakke herre, Purple, 529 ,- XXL // 8. New Balance 870v5, løpesko herre, Grå, 1 1199,- XXL

Er du gira på å trene i frisk luft? SATS Storo gir deg sine beste tips til hvordan du kan komme i gang med utendørstreningen.

Sol gjør det fristende for mange å knyte på seg skoene og komme i bedre form, men hva burde du tenke på for å komme godt i gang?

– Det aller viktigste er å gjøre noe lystbetont. Det er mye enklere å motivere seg hvis du gjør noe du liker, noe du får mestringsfølelse av og noe du selv synes er gøy, sier Anna Elise, personlig trener hos SATS.

Derfor burde du trene ute

Forskning har vist at det å være ute i frisk luft reduserer stress. Kombinert med de utallige fysiske og psykiske helsegevinstene av fysisk aktivitet, er det ingen tvil om at utetrening er gull for både kropp og sjel.

– Og det beste er at det er så enkelt. Du trenger faktisk bare klær og sko for å kunne gå ut døra. Det kan være spontant, og krever ingen reisetid eller ekstra utstyr. En perfekt og lavterskel måte å få inn fysisk aktivitet i en hektisk hverdag, sier Anna Elise.

Enkle øvelser du kan gjøre

Utendørstreningen kan være både morsom og kreativ. Som all annen trening er det viktig å ta små steg, og ta hensyn til sine egne forutsetninger og formen du er i.

– Løping er enkelt og kan gjøres hvor som helst. Du behøver bare et par gode sko og riktig bekledning. Når du er i gang er det viktig å starte på eget nivå og sette seg konkrete mål. Er det din første løpeøkt kan du for eksempel sette deg mål om å løpe forbi et gitt antall lyktestolper, forklarer Anna Elise og fortsetter:

– Når det kommer til styrketrening utendørs er det mye du kan gjøre. Du kan kjøre øvelser med egen kroppsvekt eller bruke for eksempel minibands eller strikk. Det går også an å bruke benker til denne type trening.

Les også SATS sine tips til innendørs trening.

Last ned treningsapp

Er du blant dem som blir motivert av å se fremgang svart på hvitt? Da kan kanskje en treningsapp være noe for deg!

– Det kan være gøy å laste ned treningsapper som Strava og RunKeeper for å registrere distanser, hastighet og tid, og dermed se fremgangen. Klarer du å løpe litt og litt lenger eller på litt raskere tid neste gang, vil du kjenne på en mestringsfølelse og får lyst til å fortsette, sier Anna Elise.

Utetrening gir også utallige muligheter for variasjon. Har du en trapp i nærheten, eller kanskje en bakke? Trappe- og bakkeintervaller er gøy, og lett å tilpasse intensitet ved å gå raskt eller løpe hele eller deler i ulikt tempo. Intervaller er en morsom måte å variere løpingen på, som gir god effekt på både muskulaturen og hjerte- og lungesystemet.

Alt er bedre enn ingenting

Det skal heldigvis lite til for at du skal få effekt av treningen. Alt handler om å være i bevegelse.

– Det er viktig å tenke at all aktivitet er bedre enn ingenting. En gåtur gir faktisk gode helsefordeler i seg selv – så tenk lavterskel. En gåtur, kanskje med innslag av løping underveis, med lydbok eller musikk på øret, eller sammen med familie eller venner. Ta barna med ut i skog og mark eller på en lekeplass. I stedet for å sitte på café, hvorfor ikke gå ut på tur? Det gir både sosialt samvær, fine opplevelser og helsegevinster på samme tid, forklarer Anna Elise.

Husk å kle deg godt når du trener. Ha nok klær til ikke å fryse, men lagvis slik at det er enkelt å justere underveis. Hansker og en lett lue eller pannebånd har mye å si om det kjølig, og gode sko holder deg tørr og varm på beina.

Steder å trene nær Storo

Du trenger ikke dra langt fra Storo for å finne de perfekte stedene å trene.

– Voldsløkka er alltid en sikker vinner. Vi kan også anbefale løping eller gåturer langs Akerselva fra Nydalen, eventuelt ta trappeintervaller i Skibakketrappa ved Akerselva. Det er effektiv og god trening, sier Anna Elise.